Podcast voor ondernemers
Niet het eerste waar je aan denkt hè? een podcast voor je bedrijf!
Toch is het een manier van je bereik vergroten waar steeds meer ondernemers zoals jij en ik op inhaken.
De advertentieinkomsten van podcasts gaan naar verwachting in 2021 de 1 miljard voorbij en luisteren er meer dan 62 miljoen mensen naar Podcasts.
De meeste mensen ontdekken podcasts door simpel via google, in de Itunes Podcast app of via spotify te zoeken.
In de huidige tijd waarin iedereen uren te kort komt in een dag bieden podcasts de ultieme uitvlucht zonder tijd te verliezen.
Waar, wanner en hoe je wilt kun je naar een podcast luisteren. In de auto onderweg naar werk, tijdens het stofzuigen, het sporten of lekker op de bank onder een dekentje.
Het fijne van podcasts is dat je ze kunt starten en pauzeren wanneer je maar wilt.
Als ondernemer kun je Podcasts uitermate goed inzetten om je netwerk uit te breiden en je klanten je fans te laten worden.
De huidige generatie “millenials”, zeg maar even makkelijk, tussen de 18 en de 40, luistert meer en meer naar podcasts in plaats van Radio. Ze maken gebruik van on demand mediaplatformen als youtube.
Een gemiddelde podcast duurt 40 minuten. Waar of via welk medium krijg je 40 minuten lang de volledige aandacht van je luisteraar? en dat als jij wilt iedere week (bijvoorbeeld) opnieuw!
Officieel is er op dit moment nóg geen platform voor podcasts zoals youtube die heeft.
Een van de bekendste podcastplatformen (anchor) is overgenomen door spotify dus heel lang kan dat nooit meer duren.
Wat bedoel ik hier mee?
Je hebt de boot nog niet gemist. Podcasts in Nederland zijn weliswaar erg opkomend maar er zijn nog meer dan voldoende mogelijkheden om er bovenuit te springen.
Wat is een Podcast?
Eigenlijk is een podcast een soort radio uitzending. Maar dan te beluisteren waar en wanneer je maar wilt.
Het woord podcast komt eigenlijk van Ipod (je weet wel, dat ding van vroeger) en broadcast (uitzending).
Zo’n 15 jaar geleden begonnen deze uitzendingen te groeien omdat ze zo makkelijk te beluisteren waren op dat handige apparaat van meneer Steve Jobs.
Het doel van deze podcasts was vooral inspireren. Geen onzinnige radioshows meer, geen slechte muziek, geen dure zendtijd kopen maar optimaal gebruik maken van de zendtijden.
Hoe maak je een podcast?
Podcasts maken hoeft niet ingewikkeld te zijn. Echter, om het goed te laten klinken zou ik je willen adviseren te investeren in wat goede podcast apparatuur. (Ik heb een mobiele podcaststudio dus een keer uitproberen kan natuurlijk ook).
- Een goede hoofdtelefoon
- Een goede microfoon
- Een opname mogelijkheid
En nu?
Goed, je hebt de apparatuur geregeld en nu de volgende stap:
Maak een plan, wat wil jij jouw luisteraars vertellen?
Een podcast voor jou als ondernemer en persoon kan je heel goed helpen om op een creatieve en inspirerende manier jouw boodschap over te brengen.
Middels een script kun je jouw afleveringen een beetje voorbereiden en een duidelijke lijn volgen. Een tip van mij is om je podast niet vol te stoppen met reclame, probeer niet je product of dienst te verkopen. Luisteraars worden fans, fans worden ambasadeurs en uiteindelijk misschien wel klanten/gasten.
Neem je luisteraar mee in je verhaal, maak jouw podcast persoonlijk! en creëer een hechte band met jouw doelgroep.
Natuurlijk kun je naast het opbouwen van een fanbase best voorzichtig wat van jouw diensten verwerken in je podcast.
Je kunt afleveringen besteden aan onderwerpen van diensten die jij aanbiedt. leg het er alleen niet te dik bovenop.
In jouw podcast kun je laten zien dat jij de expert bent binnen jouw branche. Podcast zijn bij uitstek geschikt om kennis te delen en daar mee dus te inspireren.
Gebruik podcasts daarom ook in je marketingstrategie net als blogs & vlogs. Het is de nieuwe manier van jezelf als ondernemer op de kaart te zetten.
Heb je vragen over het maken van een podcast? stuur mij een berichtje en ik help je met liefde op weg.
Met PodcastRblz maak ik podcastuitzendingen voor bedrijven. Heb je interesse? vul hier het contactformulier in.